To branża informatyczna, zawód dla wszystkich tych, którzy w sieci czują się jak w domu. Czym zajmuje się pozycjoner?
Pozycjoner, specjalista ds. SEM/SEO, pracownik w dziale pozycjonowania stron www – bardzo różnie określa się osoby pracujące w zawodzie, który robi ostatnio karierę na świecie i w Polsce. Zawód pozycjonera zyskuje na randze, ponieważ jakość wyników wyszukiwania to coraz bardziej pożądane dobro w biznesie, a wyszukiwarki są linią pierwszego kontaktu klienta z firmami.
Na czym polega ten zawód?
Zawód pozycjonera polega przede wszystkim na optymalizacji stron WWW tak, by strona była odpowiednio odczytywana przez specjalne roboty wyszukiwarek internetowych, a także dbaniem, aby dana strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Taki efekt to coraz ważniejsza potrzeba marketingowa firm posiadających strony internetowe. Wbrew pozorom, pozycjonowanie nie jest prostym zadaniem – szczególnie, gdy pozycjoner zamierza trzymać się wytycznych Google i innych wyszukiwarek i pracować tak, by uniknąć miana spamera wyników. Oczywiście, po nabyciu podstawowej wiedzy z zakresu SEO kandydat na pozycjonera musi być na bieżąco obyty ze wszystkimi nowinkami technicznymi w sieci i wciąż trzymać rękę na pulsie. Liczba narzędzi dostępnych w internecie wciąż rośnie, a stare rozwiązania zastępowane są przez nowe. Poza tym wciąż zmieniają się standardy tworzenia stron www i kreacji reklamowych. Właśnie dlatego zawód pozycjonera jest bardzo wymagający. Jest to praca, która zmusza do ciągłego uczenia się i pozyskiwania zaktualizowanej, fachowej wiedzy. Ciągłe doskonalenie jednak się opłaca – praca ta stwarza duże możliwości rozwoju i świadomego budowania kariery na rynku pracy.
Cel pozycjonera?
Praca na tym stanowisku wymaga też dużego obycia z nowoczesnymi technologiami internetowymi, ale pozwala również na uzyskanie wiele satysfakcji w pracy. Marzenie każdego pozycjonera? Wypozycjonować swoją stronę na jedynkę, czyli na pierwsze miejscu w wyszukiwarce, albo przynajmniej w Top 10.
Dla kogo ten zawód?
Pozycjoner musi być osobą aktywną i szybko reagującą na zmieniające się warunki. Ważne jest natychmiastowe podejmowanie decyzji, ale również kreatywność. Znaczącą cechą w tym zawodzie jest również dobra organizacja pracy i umiejętność efektywnego odpoczywania po dniu pracy przed komputerem.
Niuanse zawodu
Jak twierdzą przedstawiciele branży, wizerunek zawodu, wykreowany został przez zbyt wielu nieetycznych pozycjonerów. Często praca w najlepszym przypadku kojarzona jest z demoniczną wiedzą o zasadach działania Internetu i wyszukiwarek oraz ze spamem i działaniami na pograniczu hakerstwa. Jest to ciemna strona medalu – tzw. Black hat SEO, z którą nic wspólnego nie mają duże, szanujące się i przyjazne wobec klienta firmy pozycjonerskie. Z wizerunkiem tym walczą również organizacje branżowe.
Od kilku lat na znaczeniu zyskuje Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, którego członkowie w ramach grup roboczych opracowują standardy i zasady panujące wśród pozycjonerów i SEO/SEM menedżerów. Uczestnictwo w takich spotkaniach i konferencjach branżowych to również ważny element w kalendarzu pozycjonera.