Studenci nie zawsze doceniają ich działanie, ale biura karier istniejące przy uczelniach są świetnym pośrednikiem między pracodawcą a studentem.

Głównym celem biur polskich jest pomoc studentom w wejściu i efektywnym funkcjonowaniu na rynku pracy, ograniczenie bezrobocia wśród absolwentów oraz pomoc w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy nauką a przemysłem. Biura pełnią też ważną rolę w promocji uczelni zarówno wobec przyszłych studentów jak i firm.
Główne obszary działania

Działania doradcze i szkoleniowe – szkolenia i seminaria dla studentów szkolenia otwarte jak również wpisane w program studiów, poradnictwo indywidualne, testy psychologiczne, rozmowy doradcze, pomoc w przygotowaniu się do kontaktów z pracodawcą; imprezy szkoleniowe: Akademia Kariery, INTRO, Władcy Przyszłości.

Działania informacyjne i publikacje – własne druki, poradniki (Absolwent, Inżynier na rynku pracy) oraz bezpłatna dystrybucja poradników firm współpracujących (Hobsons, Communication Partners), bazy danych firm, informacje o ofertach pracy dostępnych dla absolwentów.

Działania badawcze – badania ankietowe studentów, badania preferencji pracodawców.

Biura Karier nawiązują ścisłe kontakty z pracodawcami, organizują prezentacje firm na uczelni, targi pracy lub sesje rekrutacyjne.

Z pomocy biur korzystają studenci i absolwenci, którzy chcą uzyskać poradę zawodową i informację o rynku pracy oraz pracodawcy poszukujący najodpowiedniejszych kandydatów na wolne miejsce pracy.

Uczelniane biura karier specjalizują się w organizowaniu ogólnych szkoleń, prowadzonych przez odpowiednio przygotowanych pracowników biur lub trenerów zewnętrznych. Uczestnicy takich warsztatów uczą się, jak pisać życiorys i list motywacyjny, jak zrobić dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej, jak zarządzać własnym czasem. – Biorąc pod uwagę jakość dokumentów aplikacyjnych, jakie dostajemy przed warsztatem i tych, które przysyłają osoby po szkoleniu, szansa kandydatów na zaproszenie do firmy wzrasta kilkakrotnie – zapewnia Agata Czarnecka z Biura Karier Uniwersytetu Warszawskiego. – Często zgłaszają się do nas osoby bez doświadczenia, które zupełnie nie znają tajników rekrutacji lub mają o nich błędne pojęcie. Na warsztacie można przećwiczyć rozmowę kwalifikacyjną, a także inne metody stosowane przez rekruterów (np. assessment centre). Jest to bardzo konkretna wiedza, którą z całą pewnością przekłada się na praktykę.