O sobie nie lubią mówić, za to o swych podopiecznych – bardzo chętnie i zawsze – bardzo dobrze! Wolą być na drugim planie, choć to oni odpowiadają za wizerunek muzycznych gwiazd! Planują ich kampanie promocyjne i otaczają opieką.


Spotkania kreatywne na porządku dziennym!

Dorota Kukieła, promotor prasowy w EMI MUSIC, wytwórni fonograficznej, w której swe płyty wydają takie gwiazdy jak: Bajm, Anita Lipnicka, Patrycja Markowska, Katarzyna Groniec.

• W mej artystycznej stajni, odpowiadam za promocję naszych gwiazd w prasie, to w jaki sposób będą pokazywani w mediach.

• Promocja premiery muzycznej trwa pół roku, ale potem również aktywnie opiekuję się muzykami. Niezależnie od tego czy jest nowa płyta, czy nie zawsze wspieramy artystów. Planujemy wywiady i sesje zdjęciowe. Obmyślamy koncepcje działań.

• Praca promotora polega na obmyślaniu samej akcji promocyjnej, na autoryzacji wywiadów, współpracy z dziennikarzami, z redakcjami. Spotkania kreatywne są na porządku dziennym. Dyskutujemy jak pokazać artystę, ale też opracowujemy działania strategiczne dla naszych antologii, składanek, kolekcji muzycznych.

• Musimy ze sobą współpracować, ale też i sobie pomagać. Istotna jest współpraca między wszystkimi działami: promocji, marketingu, handlu, czy praw autorskich.

• Praca w tej branży to nie tylko promocja, ale też sprawy księgowe. Odpowiadam za wszystkie umowy patronackie, faktury. Nie tylko je przygotowuję, ale również konsultuję z działem prawnym. Jeśli ktoś nie jest drobiazgowy, dokładny i obowiązkowy, może się czasem czuć pogrzebany w świecie papierków 🙂

• Trzeba mieć non stop otwarte oczy. Słuchać muzyki. Być spostrzegawczym i mieć intuicję muzyczną. Być elastycznym względem czasu. To nie jest praca w banku. Tu trzeba być podporządkowanym sprawie, a nie godzinom pracy!

• W EMI Music pracują ludzie z bardzo różnym wykształceniem. Pomaga wiedza marketingowa, ale studia w tym kierunku nie są wymogiem. Liczą się cechy charakteru i bliski związek z muzyką.

• Języki obce są niezbędne, bo w każdej chwili ich znajomość może bardzo się przydać. Opiekujemy się polskimi zespołami, z którymi współpracują zagraniczni muzycy. Gwiazdy z zagranicy również przyjeżdżają do nas.

• W mojej firmie pracuje osoba odpowiedzialna za demówki, ale ludzie w każdym dziale bawią się na różnych imprezach i zdarza się, że to oni wyhaczają debiutantów. Pracują też przedstawiciele handlowi regionalni i oni również przywożą nam wieści co cała Polska śpiewa.

• Ja widzę w mojej pracy same plusy. Pracuję z bardzo pozytywnymi ludźmi, podróżuję, jeżdżę na festiwale muzyczne.

Od nagrania płyty do wprowadzenia jej na rynek!

Jacek Pleban, szef i założyciel firmy JRP Labadee. Oprócz artystów muzycznych współpracuje z wieloma kabaretami, jak np. Kabaret Moralnego Niepokoju czy Kabaret Jurki.

• Jako szef koordynuję wszystkimi działaniami w firmie, podejmuję też decyzje repertuarowe.

• Zadaniem firmy jest wprowadzenie produktu muzycznego na rynek. Obejmuje to etapy, zaczynając od nagrań w studiu, poprzez wyprodukowanie płyty aż po wprowadzenie jej na rynek a także, co jest niezwykle istotne, zrealizowanie działań promocyjnych. Marketing i promocja odgrywają kluczową rolę, dlatego też moja firma poświęca właśnie tym zadaniom szczególnie dużo czasu.

• To co dociera do mediów i poprzez media do słuchacza to produkt i efekt finalny ogromnego nakładu pracy wielu osób w firmie, który powstaje przez wiele miesięcy pod okiem fachowców i producentów.

• Aby sprawdzić się w firmie wydawniczej czy fonograficznej, przede wszystkim trzeba być wytrwałym w tym, co się robi, gdyż nie wszystko od razu jest sukcesem. Nie wolno załamywać się. Ważna jest kreatywność, nie wolno tworzyć podobnych produktów nie korzystać się z szablonowych rozwiązań. Trzeba być w temacie nowoczesnych technologii, które mogą służyć działaniom promocyjnym. Niezwykle cenna jest aktywność portali społecznościowych.

• Należy być bardzo dyspozycyjnym, gdyż artyści, piosenkarze czy kabarety dużo podróżują i występują każdego dnia tygodnia a szczególnie w weekendy.

• Wykształcenie nie odgrywa ogromnej roli, nie ma wymagań ukończenia szkoły wyższej. Natomiast bardzo ważna jest znajomość języka angielskiego, gdyż pracuje się z katalogiem zagranicznym, jak i lokalnym.

• Każdy artysta ma inny charakter, temperament czy zainteresowania. Jest bardzo istotne, by obydwie strony, czyli artysta i product manager reprezentujący firmę, dogadywały się, były otwarte na wzajemne uwagi i sugestie. Obie strony muszą mieć do siebie zaufanie i uzupełniać się. Oczywiście, jak to w życiu, pojawiają się czasami rozstania. Światowe gwiazdy zmieniają firmy, najlepszym przykładem jest przejście Madonny czy Maroon 5 do Universal Music.