Coolhunter = analityk trendów rynkowych = łowca. Osoba która zajmuje się obserwacją, wykrywaniem i przewidywaniem nowych trendów konsumenckich, zawód bardzo młody na polskim rynku pracy.

W 2010 roku zawód ten został po raz pierwszy ujęty w najnowszej Klasyfikacji Zawodów i Specjalności. Termin zyskał tez oficjalne polskie tłumaczenie – analityk trendów rynkowych.
W Klasyfikacji Zawodów i Specjalności wprowadzonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej zawód coolhuntera (kod: 243101) przydzielony został do kategorii „specjaliści do spraw reklamy i marketingu”.

Na czym polega ten zawód?

Najczęstszym zadaniem coolhunterów jest obserwacja i analiza zachowań osób w wieku od 12 do 30 lat. Powód: młodzi ludzie to grupa konsumencka najbardziej podatna na trendy i wytwarzająca większość rynkowych wzorców. Głównym obowiązkiem coolhuntera jest więc wychwycenie tego, co akurat znajduje się w łasce młodzieży.

Jak wygląda to w praktyce? Analitycy są wysyłani wszędzie tam, gdzie chętnie przebywają młodzi ludzie – na ulice dużych miast, do klubów, kin i kawiarni. Coolhunter obserwuje, jak ubiera się młodzież, jakie nosi fryzury lub jaki sprzęt elektroniczny posiada. Bada także upodobania danej grupy co do muzyki czy kina, sprawdza, o czym rozmawia oraz jakiego słownictwa używa. Na podstawie zebranych informacji tworzy raport dotyczący obecnych trendów oraz przewiduje, które gadżety, ubrania i sposoby spędzania wolnego czasu będą modne w najbliższej przyszłości, a które stają się już przeżytkiem.

Zadaniem analityka trendów rynkowych jest także obserwacja reakcji konsumentów na już wprowadzony produkt. Specjalista od coolhuntingu wysłuchuje opinii użytkowników, a przede wszystkim ocenia wrażenia i zainteresowanie, jakie wzbudził. Ważnym obowiązkiem coolhuntera jest także odnalezienie i obserwacja grupowych liderów, którzy w naturalny sposób wprowadzają nowe trendy i promują pewne produkty w swoim otoczeniu. Coolhunter często „obdarowuje” promowanym produktem takie osoby. Przekonanie do produktu lidera grupy daje bowiem duże szanse na jego szybkie rozpowszechnienie.

W jaki sposób pracuje coolhunter?

Coolhunterzy posługują się kilkoma metodami zdobywania informacji. Zdarza się, że analityk trendów wybiera odpowiednie miejsce i z ukrycia obserwuje grupę ludzi w interesującym go przedziale wiekowym. Gdy istnieje potrzeba zdobycia informacji poprzez bezpośrednią rozmowę z konsumentami, coolhunter wybiera najbardziej opiniotwórczą grupę lub osobę w danym środowisku i zadaje jej pytania dotyczące najnowszych trendów i produktów.

Należy jednak pamiętać, że deklarowane przez ludzi poglądy nie zawsze są zgodne z ich realnymi zachowaniami. Stąd wielu coolhunterów pracuje w sposób niejawny, próbując zostać członkiem interesującej ich grupy. Coolhunterzy są często znanymi bywalcami klubów, imprez kulturalnych i koncertów, gdzie, rozmawiając z ludźmi i pilnie ich obserwując, zdobywają cenne informacje. Pracując w ten sposób, coolhunter nie tylko obserwuje już panującą modę, ale też często sam ją wprowadza. Przejmuje zadania trendsettera, czyli człowieka promującego nowe trendy. Warto zauważyć, że w swojej pracy analitycy trendów rynkowych coraz częściej wykorzystują internet – wymieniają się poglądami na forach, rozmawiają na czacie, odwiedzają internetowe blogi. Sprawdzają, o czym mówi się w sieci, jakie produkty są podziwiane, a jakie zostały uznane za niewarte uwagi.

Zdarza się, że coolhunterzy są zatrudnieni bezpośrednio na zlecenie producenta. Częściej jednak korzysta się z ich usług w trakcie konkretnej kampanii, mającej na celu poprawę wizerunku marki, wprowadzenie nowego produktu lub ustalenie działań marketingowych na najbliższe lata. Informacje uzyskane przez coolhuntera w trakcie obserwacji i przekazane specjalistom od reklamy pozwalają dostosowywać produkcję do potrzeb i oczekiwań danej grupy odbiorców, ulepszyć już istniejący produkt, wreszcie zaprojektować kampanię reklamową dopasowaną do konkretnego konsumenta czy zwiększyć świadomość marki w danej grupie.

źródło: rynekpracy.pl