W planowaniu kariery, studiów ważne, aby brać pod uwagę uczelnię, rodzaj studiowania, ale też pasję i cechy osobowościowe. Nie każdy np. nadaje się na lidera, menedżera.
Cechy, jakie musi posiadać lider:
Empatia
Lider musi umieć się wczuć w rolę każdego ze swoich przedstawicieli handlowych. Tylko wtedy będzie dla nich efektywnym i lubianym coachem. A dbałość o rozwój osobisty podwładnych jest jego obowiązkiem. By nie zapomniał o nim w ferworze walki o wielkość sprzedaż, można go zmotywować marchewką: będziesz mógł awansować dopiero wtedy, gdy co najmniej połowa twoich handlowców będzie tak dobra, by zająć twoje miejsce.
Autorytet przywódcy
Trudno jest go osiągnąć młodym zwykle menedżerom sprzedaży. Ale specjaliści z CBS sugerują, że sposobem nawet dla dwudziestokilkulatka może być integralność i dawanie przykładu. Jeśli lider chce kogoś przekonać do wykonywania określonych zadań, musi pokazać, że umie to robić. Sam byłem kiedyś pod wrażeniem przedstawiciela handlowego, który mówił: „Mój szef wymaga ode mnie rzeczy niemożliwych, a sam ma tyle lat co ja i nie zjadł na tym biznesie zębów. Ale, choć jego wymagania są teoretycznie nierealne, zanim postawi je innym, sam je wykonuje, żeby pokazać, że się da.”
Otwartość komunikacyjna
Szef powinien być osobą, która wspiera wymianę informacji pomiędzy pracownikami. Jest to szczególnie ważne, jeśli nie widują się oni na co dzień – a tak często bywa z przedstawicielami handlowymi pracującymi w terenie. Spotkania, na których można wymienić się doświadczeniami, ale i poplotkować, wzmacniają wtedy zespół. Na takich spotkaniach powinny mieć miejsce burze mózgu, podczas których pracownicy będą się zastanawiać, jak usprawnić własną pracę. Rzecz jasna burza mózgów nie powinna być organizowana sobie a muzom. Jeśli nie zrealizuje się choć części wygenerowanych podczas niej pomysłów, pracownicy stracą wiarę w jej celowość.
Promowanie wysiłków zespołowych
Jeśli przedstawiciele handlowi są motywowani finansowo poprzez prowizje od sprzedaży, często porównują swoje premie, co skłania ich do rywalizacji. Dlatego szef powinien równoważyć te zjawiska, przyznając także nagrody za współpracę i namawiając do niej.
Za: pracuj.pl