Grafik komputerowy jest trochę jak artysta – zostawia cząstkę siebie w projektach, które wykonuje. One są jego wizytówką. Czy masz zakusy na te studia?
Jeszcze kilka lat temu grafik komputerowy był to najbardziej pożądany zawód w branży wydawniczej. Grafików poszukiwały najczęściej agencje wydawnicze i wydawnictwa. Sytuacja uległa zmianie, ale nadal jest to jedno z najlepiej opłacanych stanowisk w wydawnictwach i mediach. W końcu studia też są dość kosztowne. Jeśli odpada ci czesne, bo studiujesz na państwowej uczelni i dziennie, to i tak czekają cię wydatki – choćby na wydruki na każde zajęcia (tu nie wystarczy zwykła czarno-biała drukarka i najtańszy papier xero), na farby, pędzle, płótna lub kartony, komputerowe programy graficzne.
Z tej racji, że grafika komputerowa (podobny kierunek kryje się pod inną nazwą „projektowanie graficzne”) to czynność intelektualna, techniczna i kreatywna, kierunek prowadzą i akademie sztuk pięknych, i uczelnie techniczne, choć na tych ostatnich częściej jest to specjalizacja w ramach kierunku „informatyka”. Dlatego też wymogi rekrutacyjne są bardzo zróżnicowane i zależą od typu uczelni.
Dusze artystyczne – kierunek APS
Jeśli wybierasz akademię sztuk pięknych, to porywasz się na prawdziwy maraton rekrutacyjny. To, co zdajesz na maturze, raczej nie będzie istotne. Dlaczego? Ponieważ tu liczy się rysunek, portfolio i twoje praktyczne umiejętności plastyczne. Na przykład, aby dostać się na krakowską ASP, gdzie na Wydziale Grafiki czekają zaledwie 24 miejsca na 6-semestralnych studiach dziennych, trzeba zaliczyć kilka etapów rekrutacji. W pierwszym etapie składasz tzw. portfolio, czyli teczkę ze swoimi najlepszymi pracami, najlepiej w różnej technice ? szkice, obrazy, grafiki itp. Jeśli twoje prace spodobają się komisji sprawdzającej portfolia (czyli dostaniesz minimum 20 punktów), przystępujesz do egzaminu praktycznego. Masz do wykonania serię zadań rysunkowo-malarskich z natury i kompozycje z wyobraźni. Na ten egzamin przychodzisz zaopatrzony we własne materiały i przybory (farby olejne, temperowe lub akrylowe (do wyboru), biały karton typu brystol 100 x 70 cm?). Uzyskanie minimum 55 punków na 80 możliwych otwiera ci drogę do kolejnego etapu, który stanowi egzamin ustny, czyli sprawdzian twojej wiedzy z zakresu kultury artystycznej oraz związanej ze specyfiką kierunku studiów. Minimalny próg procentowy, by się zakwalifikować, to 90 punktów.
Bardzo podobnie jest z rekrutacją na warszawskiej ASP, która średnio przyjmuje do rozpatrzenia 250 teczek, a na pierwszy rok grafiki około 35 osób.
Podobnie rekrutują uniwersytety z wydziałami artystycznymi, jak toruński Uniwersytet Mikołaja Kopernika oferujący 24 indeksy na dziennych. Najpierw portfolio, potem egzamin praktyczny, a na końcu konkurs świadectw (liczy się jeden z przedmiotów: historia sztuki, historia, język polski lub obcy).
Ścisłowcy – kierunek politechnika
Tylko wtedy naprawdę musisz interesować się komputerami, informatyką, nowymi technologiami i oprogramowaniem. Bo zdajesz na informatykę, aby wybrać specjalność grafika komputerowa i umieć w przyszłości wykonać projekty wizualne.
Co się liczy z egzaminów maturalnych? Na przykład Politechnika Łódzka bierze pod uwagę wyniki z matematyki, języka obcego oraz do wyboru fizyki lub chemii.
Zajęcia i wykłady
Znowu studia będą się różnić w zależności od charakteru uczelni.
Wiadomo, że na akademii sztuk pięknych będą wykłady z historii sztuki, zajęcia poświęcone technikom malarskim, ale przede wszystkim dużo będzie praktycznych zajęć, m.in. z projektowania książki i typografii, plakatu. Żaków czeka też zaliczenie zajęć z pracowni filmu animowanego, form reklamowych czy liternictwa (historia litery, historia pisma).
Z kolei na politechnice studia są typowo techniczne, czyli dużo matematyki, a w szczególności analiza matematyczna, będąca przestrachem pierwszych semestrów. Poza tym przedmioty takie jak inżynieria oprogramowania, baz danych, systemów operacyjnych przyćmiewają zajęcia z historii sztuki czy z filmu. Dochodzą jeszcze laborki z programów, które nie są trudne dla tych, którzy parali się samouctwem w liceum. PhtoShop, Ilustrator, InDesign, Corell to narzędzia w pracy grafika komputerowego, dlatego laborki z tych programów do grafiki komputerowej są na zaliczenia i pochłaniają sporo czasu. Studenci muszą na przykład zaprojektować w dowolnej technologii stronę WWW, nagrać film, zmontować go i przygotować DVD, obrobić masę zdjęć w PhotoShopie, zrobić plakat w Photo Paincie czy Corelu, złożyć pismo (czyli przygotować do druku, zaprojektować gazetę) w InDesignie.
W programie są też zajęcia typu np. działania twórcze, ćwiczenia poprzedzone serią wykładów mają za zadanie pobudzić kreatywność u studentów, przełamują pewną barierę wyrażania się poprzez swoje prace, barierę, której raczej nie mają studiujący w akademii.
Jaka praca
Możesz pracować jako grafik kreatywny w agencji reklamowej, w wydawnictwie prasowym, wszędzie gdzie projektuje się okładki, broszury, foldery, strony WWW. Jako operator DTP będziesz odpowiadał za skład komputerowy i opracowanie techniczne tekstów. Ponadto graficy komputerowi znajdują zatrudnienie w telewizji, agencjach graficznych, galeriach sztuki, instytucjach wystawienniczych, instytucjach kulturalno-oświatowych, a nawet w szkolnictwie – po ukończeniu specjalności nauczycielskiej. Wiele osób po tym kierunku odnajduje się w pracy nad scenografią, w projektowaniu przedmiotów codziennego użytku, doradzaniu w sprawach aranżacji wnętrz. Poligrafia, gry komputerowe, reklama, internet ? tam też są zlecenia dla grafików. No właśnie, trzeba dodać, że jest zawód, w którym praca jest coraz częściej tylko na zlecenie, a znacznie rzadziej na etat, co też ma swoje zalety.
Czy wiesz już, czy chcesz w przyszłości wykonywać ten zawód, związany z wszelką formą prezentacji i informacji wizualnej, z opracowywaniem logo, ilustracji, typografii, kaligrafii czy opakowań? W dobie, kiedy język wizualny jest przecież wszechobecny, na billboardach, plakatach w supermarkecie, w autobusie, internecie. Czy kusi cię to poniekąd kreowanie rzeczywistości?
Z planu zajęć
grafika 3D; animacja komputerowa; programowanie serwisów internetowych; programowanie w języku PostScript; fotografia cyfrowa; film cyfrowy; Adobe Photoshop; QXP; Corel Draw; Adobe Illustrator; Macromedia Flash; film animowany; skład i montaż komputerowy; animacja komputerowa; multimedialna wizualizacja danych; grafika komputerowa w projektowaniu stron WWW, technologie przygotowania i składu tekstu, projektowanie wydawnicze, projektowanie opakowań oraz systemów identyfikacji wizualnej, prawo autorskie, marketing