Pracujesz w chmurach, twoja pensja nie schodzi poniżej 10 tysięcy, ale jest kilka warunków.

Pilot samolotu
Kto to taki?
Pilot (fr. pilote, wł. pilota) to osoba uprawniona do sterowania statkiem powietrznym odpowiednim do posiadanych kwalifikacji. Pilot statków powietrznych (potocznie: samolotowy) wcale nie musi być wyłącznie pilotem samolotów. Może być również pilotem śmigłowców, szybowców, balonów i innych. Może być pierwszym oficerem lub kapitanem statku (formuła jest stosowana zarówno w lotnictwie wojskowym, jak i cywilnym).

Predyspozycje
Niezależnie od warunków formalnych, aby zostać pilotem, trzeba spełnić rygorystyczne wymogi medyczne, określane w badaniach przy podjęciu kierunku pilotaż na Politechnice Rzeszowskiej. Ponadto niezbędne są: odporność na stres, szybkie reagowanie na zagrożenia, umiejętność logicznego myślenia, a z cech charakteru: odpowiedzialność za siebie i innych.

Zadania pilota
Najważniejszym zadaniem osoby pilotującej samolot liniowy jest zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom podczas podróży – startu, lotu i lądowania. Pilotaż liniowego samolotu uchodzi za prostszy niż wojskowego czy sportowego. Nieprzewidziane sytuacje takie jak zła pogoda czy usterka nie dostarczają załodze ekscytacji, a jedynie stres.
W dzisiejszych czasach piloci bardzo często są wyspecjalizowani w sterowaniu konkretnego typu samolotu. Jest to związane z ich skomplikowaną budową, która zapewnia bezpieczeństwo i coraz lepsze warunki lotu ale jednocześnie wymaga dużo większej wiedzy i doświadczenia. Podstawowe informacje dla pilota to te, które odczytuje z wskaźników urządzeń kontrolnych i pomiarowych. Kluczowa jest ich prawidłowa interpretacja i wykonanie odpowiednich manewrów. Maszyna, w przeciwieństwie do człowieka, nie jest w stanie zareagować na wypadek nie przewidzianych czynników.

Pilot i pasażerowie
Pilot zazwyczaj komunikuje się z pasażerami jedynie przez interkom. Skrajnym przypadkiem naruszenia bezpieczeństwa jest terroryzm, znacznie częściej zdarzają się awanturujący lub palący papierosy na pokładzie pasażerowie. W samolocie tak jak na statku obowiązuje ścisła hierarchia na której czele stoi kapitan, a zaraz za nim pierwszy oficer. To oni zarządzają i organizują pracę załogi. Kapitan ma prawo podejmować wszelkie decyzje, które uzna za słuszne w sytuacji zagrożenia lub problemów technicznych.

Niuanse zawodu
Praca w kabinie, gdzie pilot spędza większość czasu jest w pewnym stopniu szkodliwa. Co prawda współczesne samoloty są doskonale wyposażone i dostosowane do potrzeb załogi, ale nadal jest to jedna z bardziej stresujących profesji. Dyskomfort może powodować również hałas i długi czas spędzany w pozycji siedzącej. Pod tym względem komfort pracy jest jednak dużo wyższy niż np. w przypadku kierowcy ciężarówki. Kolejnym minusem jest konieczność długich pobytów poza domem oraz pracy w weekendy i święta. Przy czym ten pierwszy aspekt, przy możliwości podróżowania, może zamienić się w plus. Praca w większości linii lotniczych przypomina zwykły etat – trwa 40h tygodniowo przy 5 dniach pracy i 2 odpoczynku.

Wynagordzenie za pracę
Zarobki pilotów są uzależnione od renomy firmy, dla której pracują, własnych umiejętności i doświadczenia. Średnia pensja pilotów w Polsce to ok. 10 tys. zł. Piloci latający na liniach krajowych zarabiają od 7 do 12 tys. zł, na rejsach transatlantyckich ok. 20 tys. W zagranicznych liniach można zarobić kilkakrotnie więcej. Do tych sum często dochodzą dodatki, premie, diety itp.

Poza wysoką pensją dochodzi prestiż społeczny oraz możliwość spełniania swojej pasji. Na karierę pilota decydują się nieprzypadkowi ludzie, dla których latanie jest marzeniem. Zdobycie licencji wymaga determinacji, nakładów finansowych i wysiłku intelektualnego. Spełnienie upragnionego celu w tym przypadku nie mogłoby być możliwe bez miłości do latania.