Zapraszamy maturzystów na 6-miesięczny* merytoryczny i skuteczny kurs maturalny z języka polskiego! Zajęcia będą odbywać się na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Startujemy już 3 października!

 

Zapisy już od teraz! Czekamy na Twoje zgłoszenie!

GDZIE?

Zajęcia odbywać się będą w piątki na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

 

ZA ILE?

500 zł za jeden miesiąc kursu na jeden poziom (podstawowy lub rozszerzony)

 

ZA CO PŁACISZ?

KURS W FORMIE WARSZTATÓW:

  • przygotowanie do matury pisemnej 2026 (poziom podstawowy i rozszerzony),
  • przygotowanie do matury ustnej 2026,
  • doskonalenie sztuki pisania wypracowań maturalnych, rozprawek i tekstów

argumentacyjnych, kształcenie umiejętności analizy i interpretacji tekstu, czytania ze zrozumieniem,

  • próbna matura sprawdzająca postępy w nauce.

 

DODATKOWE MATERIAŁY:

  • teksty źródłowe,
  • arkusze maturalne, 
  • prenumerata miesięcznika „Cogito” na okres trwania kursu.

 

KTO ORGANIZUJE KURS?

Grupa COGITO sp. z o.o., wydawca miesięcznika dla uczniów liceów i techników  „Cogito”, który od 31 lat z sukcesem przygotowuje maturzystów do egzaminu dojrzałości.

KTO PROWADZI KURS?

Dorota Nosowska – polonistka, egzaminatorka OKE. Na łamach miesięcznika „Cogito” przygotowuje czytelników do egzaminu dojrzałości. Autorka i współautorka popularnych kompendiów maturalnych i słowników: „Powtórka przed maturą. Język polski”; „Tydzień po tygodniu do matury. Język polski”; „Wiersze w pytaniach i odpowiedziach. Liceum”; „Słownik motywów literackich; Słownik scen literackich”. Pracuje w LO im. Stanisława Staszica w Warszawie.

JAK SIĘ ZAPISAĆ?

Napisz: cogito@cogito.com.pl

Zadzwoń: 608 087 818

 

Kurs z „COGITO”:

– skupia się na praktycznych aspektach pisania prac maturalnych – uczestnicy współtworzą z prowadzącą konspekty przykładowych tekstów argumentacyjnych;
– porządkuje wiedzę zdobytą w trakcie nauki w szkole ponadpodstawowej, nawiązuje do treści z wcześniejszego etapu edukacyjnego, niekiedy zapomnianych przez uczniów;

– wzbogaca wiedzę uczestników o współczesne teksty kultury, nawiązują do współczesnej poezji, a także filmu, reportażu, tekstów publicystycznych;

– zapewnia dostęp do bogatych, merytorycznych materiałów edukacyjnych, w tym współczesnych tekstów kultury.


TEMATYKA SPOTKAŃ na POZIOM PODSTAWOWY

(może ulec modyfikacjom w zależności od potrzeb uczestników)

– 24 spotkania 3-godzinne skupione wokół wszystkich najważniejszych lektur omawianych w całości – z odniesieniami do tekstów omawianych we fragmentach i kontekstów.

– Ćwiczenia obejmujące wszystkie maturalne formy: zadania otwarte i zamknięte z testów, notatkę syntetyzującą oraz wypowiedź argumentacyjną.

– Omówienie typów zadań ze wszystkich części pisemnego egzaminu maturalnego oraz matury ustnej.

– Całość materiału, wszystkie lektury, wszystkie epoki, zagadnienia językowe.

Tematy:

  1. W kręgu bogów i herosów – Mitologia i „Iliada”.
  2. W świecie tragedii antycznej – „Antygona”
  3. Biblia i jej echa na maturze. Średniowiecze  na maturze ustnej
  4. Idee renesansu i niepokój baroku. Kochanowski i poeci baroku
  5. Tron we krwi -”Makbet’ (tragedia szekspirowska)
  6. W kręgu ludzkich wad – „Skąpiec” i satyry, bajki oświeceniowe
  7. Wczesny romantyzm kontra oświecenie, lektury romantyczne  z sp
  8. Mesjanizm i prometeizm „Dziadów” cz. III
  9. Maturalny pewniak „Lalka”. Powtórka z pozytywizmu
  • Potop – fragmenty. Przykładowe zadania z testów historycznoliterackich. 
  • Czy morderca może mieć rację? „Zbrodnia i kara”
  • „A to Polska właśnie”.„Wesele” . Powtórka z Młodej Polski
  • Chłopi, Powtórka z Młodej Polski
  • Z symbolem w tytule – „Przedwiośnie” i poezja dwudziestolecia międzywojennego
  • Jak mówić o wojnie – Borowski i poezja wojny i okupacji
  • „Inny świat” kontra Borowski – literatura łagrowa
  • „Zdążyć przed Panem Bogiem”– arcydzieło reportażu
  • „Bakcyl dżumy nie umiera nigdy” – „Dżuma”
  • W świecie totalitaryzmu – „Rok 1984”
  • W kręgu absurdu i aluzji literackich – „Tango” + „Górą Edek” 
  • Podróżnicy i turyści – „Miejsce”, „Podróże z Herodotem” Trening przed maturą ustną
  • „Profesor Andrews w Warszawie” i poezja współczesna 
  • Zagadnienia sprawiające trudność. Rozprawka
  • Zagadnienia sprawiające trudność. Rozprawka

Harmonogram spotkań:

3 godziny lekcyjne, przerwy do ustalenia

Terminy spotkań:

  1. 3.10.2025
  2. 10.10.2025
  3. 17.10.2025
  4. 24.10.2025
  5. 7.11.2025
  6. 14.11.2025
  7. 21.11.2025
  8. 28.11.2025
  9. 5.12.2025
  10. 12.12.2025
  11. 19.12.2025
  12. 9.01.2026
  13. 16.01.2026
  14. 6.02.2026
  15. 13.02.2026
  16. 20.02.2026
  17. 27.02.2026
  18. 6.03.2026
  19. 13.03.2026
  20. 20.03.2026
  21. 27.03.2026
  22. 10.04.2026
  23. 17.04.2026
  24. 24.04. 2026

TEMATYKA SPOTKAŃ na POZIOM ROZSZERZONY

Przy okazji poszczególnych lektur omówimy najważniejsze pojęcia kluczowe dla poziomu rozszerzonego, takie jak funkcjonowanie czasu i przestrzeni w utworach literackich, typy narracji, typy bohaterów,  konwencje literackie, w tym groteska, najważniejsze gatunki literackie (w tym tren, powieść parabola, powieść realistyczna, esej), przemiany dramatu (od tragedii szekspirowskiej po teatr absurdu). Napiszemy konspekty wzorcowych wypracowań.

Harmonogram spotkań:

  1. Czas i przestrzeń – „Sklepy cynamonowe”. Dobór lektur w wypracowaniu.
  2. Gatunki literackie. Powieść parabola. „Proces”. Jak wzbogacić język wypracowania.
  3. Groteska i Czysta Forma. „Szewcy”
  4. Aluzja literacka. Nawiązania biblijne „Mistrz i Małgorzata”
  5. Autobiografizm. Nawiązania biblijne „Mała apokalipsa”
  6. Aluzja literacka. Nawiązania mitologiczne „Antygona w Nowym Jorku”
  7. Toposy, archetypy. Wędrowiec. „Odyseja”
  8. Nawiązania literackie. „Boska” i „Nie-boska” komedia
  9. Przemiany dramatu. „Hamlet”.
  10. Przemiany dramatu. „Kordian”
  11. Gatunki literackie. „Treny”
  12. Gatunki literackie. Nowela. „Sokół” i inne

13.Wokół eseju – Herbert.

  1. W świecie Mrożka – opowiadanie 
  2. „Pani Bovary”
  3. Zagadnienia narracji
  4. Przemiany poezji
  5. Kwestie etyczne w literaturze
  6. Autotematyzm – pisanie o pisaniu i autobiografizm
  7. Ironia, gra  z czytelnikiem.
  8. Ważne zagadnienia i terminy. Lektury i tematy zgodne z potrzebami uczestników
  9. Ważne zagadnienia i terminy. Lektury i tematy zgodne z potrzebami uczestników
  10. Ćwiczenia w pisaniu. Jak wzbogacić język wypracowania.
  11. Ćwiczenia w pisaniu. Jak wzbogacić język wypracowania.

 

3 godziny lekcyjne, przerwy do ustalenia

Terminy spotkań:

  1. 3.10.2025
  2. 10.10.2025
  3. 17.10.2025
  4. 24.10.2025
  5. 7.11.2025
  6. 14.11.2025
  7. 21.11.2025
  8. 28.11.2025
  9. 5.12.2025
  10. 12.12.2025
  11. 19.12.2025
  12. 9.01.2026
  13. 16.01.2026
  14. 6.02.2026
  15. 13.02.2026
  16. 20.02.2026
  17. 27.02.2026
  18. 6.03.2026
  19. 13.03.2026
  20. 20.03.2026
  21. 27.03.2026
  22. 10.04.2026
  23. 17.04.2026
  24. 24.04. 2026

UWAGA! Kurs się odbędzie, jeśli powstanie co najmniej ośmioosobowa grupa.

*Kurs obejmuje 24 spotkania, każde z nich 3-godzinne. Harmonogram uwzględnia przerwy świąteczne i ferie zimowe – w związku z tym potrwa od 3.10.2024 do 24.04.2024.

fot. Chinnapoing, Drazen Zigic, G-Stock Studio/Shutterstock.com