Marketing to nic innego jak zaspokajanie czyichś potrzeb z zyskiem dla siebie. A że potrzeby nasze rosną w tempie wręcz zastraszającym, rynek wciąż potrzebuje specjalistów, którzy będą nasze zachcianki spełniać. Potrzebuje ludzi od marketingu.
Alicja Milewicz
Marketing – według definicji guru tej dziedziny, Philipa Kotlera – to proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i co pragną osiągnąć, poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę mających wartość produktów.
Ta być może na pierwszy rzut oka nieco zawiła definicja nie oznacza nic innego jak zaspokajanie czyichś potrzeb z zyskiem dla siebie. A że potrzeby nasze rosną w tempie wręcz zastraszającym, rynek wciąż potrzebuje specjalistów, którzy będą nasze zachcianki spełniać. Potrzebuje speców od marketingu ? od tworzenia wciąż nowych produktów oraz usług i dopasowywania do naszych potrzeb tych, które już istnieją? od ustalania cen produktów i usług oraz szukania dla nich najlepszych kanałów dystrybucji? od promocji? Zapotrzebowanie jest duże, może warto więc spróbować sił w tej branży?
Po szczeblach kariery
Pracę warto zacząć już w czasie studiów, najlepiej jako stażysta. W wielu przypadkach najzdolniejsi zostają w firmie i kontynuują swoją pracę, najczęściej na stanowisku specjalisty ds. marketingu. Taka pozycja jest furtką do kariery. Pierwszym etapem kariery w branży marketingowej może być więc praca w charakterze asystenta w dziale marketingu czy też sprzedaży, ewentualnie asystenta menedżera ds. marketingu. Kolejnym etapem – po minimum dwóch latach doświadczenia – może być stanowisko koordynatora lub specjalisty ds. marketingu. Następny szczebel to key account manager (ds. kluczowych klientów), sales executive, brand manager/product manager (menedżer ds. marki/produktu). Po zdobyciu doświadczenia na stanowisku specjalisty lub koordynatora ds. marketingu, brand managera lub product managera można przejść na stanowisko kierownika ds. marketingu lub sprzedaży i marketingu, ewentualnie senior brand managera (starszego menedżera ds. marki). Kolejne stanowiska to regionalny kierownik ds. marketingu (marketingu i sprzedaży), dyrektor ds. marketingu (marketingu i sprzedaży).
Na pewno, żeby pracować w marketingu, nie trzeba kończyć profilowanych studiów (zarządzanie i marketing). Proponowałbym raczej studia humanistyczne, takie jak kulturoznawstwo czy psychologia. Studiów takich kończyć nie trzeba, co nie oznacza, że nie są one mile widziane czy też w niektórych przypadkach wręcz wymagane. Pomocna oczywiście jest książkowa wiedza z zakresu marketingu bądź też zarządzania, ale jedynie praktyka daje gwarancję efektywnej pracy.
Najlepszymi specjalistami ds. marketingu są osoby kreatywne, przedsiębiorcze, otwarte, ciekawe świata i ludzi, głodne nowych doświadczeń, spostrzegawcze i dociekliwe.
Osoby, które chcą pracować w dziale marketingu, powinny posiadać umiejętność koncepcyjnego myślenia, pracy pod presją czasu czy też w warunkach wywołujących stres. Pomocne mogą okazać się też takie cechy, jak: łatwość nawiązywania kontaktów interpersonalnych, umiejętność pracy w zespole oraz wytrwałość w dążeniu do wyznaczonego celu.
Więcej zalet niż wad?
Największym minusem pracy w marketingu jest czas pracy, a dokładniej praca po godzinach, i to jeszcze pod wspomnianą już powyżej presją czasu. Większość zadań jest na wczoraj. Wady te jednak ludziom z branży rekompensowane są przez dosyć pokaźną listę zalet, np.: różnorodność zadań i obowiązków, rozwijanie kreatywności i umiejętności strategicznego myślenia, bycie na bieżąco z najnowszymi trendami reklamowymi, badaniami konsumenckimi i mechanizmami rządzącymi rynkiem. Praca w dynamicznie zmieniającym się środowisku, możliwość kontaktu z często intrygującymi ludźmi z różnych branż (agencje badawcze, domy mediowe, agencje reklamowe, dziennikarze).
Przykładowy opis wymagań wobec specjalisty ds. marketingu
_ wyższe wykształcenie, mile widziane kierunkowe (marketing, PR, ekonomia)
_ praktyczna znajomość narzędzi i działań marketingowych
_ umiejętność obsługi programów komputerowych (MS Office, Excel, PowerPoint)
_ dobra znajomość jednego języka obcego (najczęściej języka angielskiego)
_ umiejętność pracy pod presją czasu
_ umiejętność kreatywnego myślenia
_ umiejętność prowadzenia prezentacji przed grupą
_ komunikatywność
_ umiejętność pracy w zespole i dobra organizacja pracy
_ zdolności analityczne
_ silne ukierunkowanie na zadania
_ prawo jazdy kat. B.
W przypadku działów marketingu istnieje silny związek pomiędzy zarobkami a poziomem wykształcenia. Najwyższe wynagrodzenia otrzymują oczywiście osoby z wykształceniem wyższym. Wpływ na wysokość zarobków ma również posiadanie dodatkowego wykształcenia, takie jak studia podyplomowe czy też MBA.