Maturnocka to autorski projekt, którego pomysłodawczynią jest Agata Karolczyk-Kozyra – nauczycielka języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie, którego od tego roku jest dyrektorką, oraz autorka bloga edukacyjnego „Kreatywny polonista”.

Kilka lat temu, kiedy Centralna Komisja Egzaminacyjna zmieniła formułę egzaminu maturalnego, odchodząc od prezentacji, Agata zastanawiała się nad tym, „co zrobić, by w interesujący sposób powtórzyć materiał do egzaminu, by powtarzaniem zainteresować wszystkich uczniów?”. Wówczas w Jej głowie zrodził się pomysł „Maturnocki”, czyli jednorazowych, wieczornych zajęć dodatkowych, które odbywały się na terenie szkoły, w nieformalnej atmosferze. Uczniowie sami mogli zaproponować tematy wymagające powtórzenia, a ich omawianie odbywało się poprzez gry, łamigłówki, quizy i zagadki. Szkolne ławki zastąpiły karimaty i materace, a wspólną naukę umilały przekąski i wcześniej zamówiona pizza.

Pierwsza Maturnocka okazała się sukcesem

Kolejne roczniki również chciały spędzać jeden z ostatnich piątków przed maturą w szkole, do późnych godzin wieczornych, by w ten nietypowy sposób przygotowywać się do egzaminu. W taki sposób tradycja ta na stałe weszła do kalendarza szkoły. Niestety pandemia, obostrzenia sanitarno-epidemiologiczne i nauczanie zdalne pokrzyżowały zeszłoroczne i tegoroczne plany.

Jeśli jednak ktoś pragnie czegoś wystarczająco mocno, to stara się poradzić sobie z przeciwnościami losu, które stają na jego drodze. Agata postanowiła wykorzystać doświadczenie zdalnej edukacji i podjęła decyzję o przeniesieniu swojej inicjatywy do Internetu. Znalazła grupę szalonych polonistów z pasją i charyzmą, którzy z radością i entuzjazmem odpowiedzieli na Jej zaproszenie do współpracy.

Gdy szkoły zostały zamknięte z powodu pandemii na krótko przed maturą, Anna Konarzewska – nauczycielka języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym nr XIV w Gdańsku, autorka bloga „Być nauczycielem. . .” i książki pod tytułem: „Być (nie)zwykłym wychowawcą” zaproponowała Agacie założenie i współprowadzenie grupy dla maturzystów, której celem była pomoc młodzieży w przygotowaniu do egzaminu z języka polskiego. Ta inicjatywa spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem ze strony uczniów i nauczycieli.

W ubiegłym roku szkolnym obie polonistki postanowiły ponownie połączyć siły dla dobra maturzystów, wspólnie organizując I Ogólnopolską Maturnockę Online. Do współorganizowania tego wyjątkowego wydarzenia zaprosiły także Dariusza Martynowicza – nauczyciela języka polskiego w Zespole Szkół –Małopolska Szkoła Gościnności w Myślenicach, edukatora i twórcę społeczności internetowej „Czas na progres”, który w tym roku szkolnym zdobył tytuł Nauczyciela Roku. We troje koordynują pracą piętnastoosobowej grupy prelegentów z całej Polski. Poszczególne wystąpienia są krótkie, ale treściwe. To takie swoiste repetytorium maturalne, w którym znajdą się zarówno zagadnienia językowe, lektury obowiązkowe, jak i formy wypowiedzi pisemnych, obowiązujących w czasie egzaminu dojrzałości. 

Idea tego przedsięwzięcia jest prosta, ale bardzo treściwa: „Zależy nam na Was, jesteśmy z Wami do końca, możecie na nas liczyć i wierzymy, że dacie radę!”. Wspieramy maturzystów na ostatniej prostej przed egzaminem z języka polskiego. 

Tegoroczna, wirtualna II edycja „Maturnocki”…

… odbędzie się w dwa dni ostatniego w pełni kwietniowego weekendu: w piątek – sobotę 22–23 kwietnia w godzinach 18:00 – 21:00 na platformach ClickMeeting i Facebook (na FB wydarzenie zatytułowane: „II Ogólnopolska Maturnocka Online”).