„Wysłucham, pocieszę, poszukam rozwiązania” – apeluje młodzież!

Czy współcześni młodzi ludzie szukają bliskości z drugą osobą? Według badań, zrealizowanych przez IQS, na zlecenie Global Dignity Poland, polscy uczniowie doskonale znają praktyczną stronę empatii – chcą słuchać innych i tego samego oczekują od swoich koleżanek oraz kolegów. Badanie zrealizowano we wrześniu 2018 roku na grupie 400 uczniów.

Potrzeby współczesnej młodzieży – w liczbach

Uczniowie w wieku 12-18 lat, wzięło udział w badaniu, w którym odpowiedzieli na pytania, dotyczące zachowań wobec rówieśników. Dla młodych ludzi, w przypadku, gdy rówieśnik boryka się z problemem, najważniejsze okazały się takie kwestie, jak wysłuchanie kolegi/koleżanki – dla 80%, pocieszenie – tak odpowiedziało 61%, a także próba znalezienia rozwiązania dla zaistniałego problemu – 49%. Młodzież skupiła się na emocjonalnym aspekcie, ale nie pominęła również działania. Okazuje się, że uczniowie, gdyby sami znaleźli się w trudnej sytuacji, to oczekiwaliby analogicznego działania ze strony rówieśników. 84% z nich chciałoby, aby znajomi ich wysłuchali, 47% oczekiwałoby pocieszenia, a 48% liczyłoby na pomoc ze strony rówieśników w rozwiązaniu problemu. Uczniowie, zapytani o to, co dla nich jest najważniejsze w rozmowie z drugą osobą podkreślili w odpowiedziach, że możliwość opowiedzenia o swoich sprawach, problemach oraz emocjach (65%), szansa bycia wysłuchanym (64%,) a także możliwość poznania problemów drugiej osoby (54%) –  to kwestie najistotniejsze.

Badania wykazały, że tak podstawowe przejawy empatii, jak rozmowa, wysłuchanie i próba pomocy, to uniwersalne zachowania, których oczekują już bardzo młodzi ludzie.

 

Co mówi raport o młodych?

Wyniki pokazują, że wbrew temu, co mówi się na temat współczesnej młodzieży, iż jest pozbawiona empatii, egoistyczna i skupiona wyłącznie na swoich sprawach, to tak naprawdę drzemią w niej ogromne potrzeby bliskości z drugim człowiekiem, chęć bycia zrozumianym i wysłuchanym. Młodzi ludzie potrafią wczuć się w sytuację drugiej osoby, chcą: słuchać innych, być słuchani i szukać rozwiązań dla problemów, z którymi zderzają się ich rówieśnicy. Oni podświadomie wiedzą, co powinno się zrobić, gdy rówieśnik czy inna osoba potrzebuje wsparcia, lecz często po prostu brak im odpowiedniej praktyki i wzorców zachowań, z których mogliby czerpać. Badania, ale też nasze spotkania w szkołach potwierdzają, że uczniowie te potrzeby mają. Co najważniejsze, młodzi ludzie zawsze wspominają też o dorosłych, jako o tych, którzy są wsparciem psychicznym dla młodego człowieka, lecz czasem nie słuchają swoich dzieci – a to właśnie rodzice odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu empatii u młodych ludzi, którzy szukają u nich zrozumienia. Dla aż 79% uczniów, biorących udział w badaniu, rodzice są osobami, przy których mogą być w pełni sobą, którzy ich rozumieją i akceptują takimi, jakimi są. Równie ważni są przyjaciele – 47% i rodzeństwo – 48%, w towarzystwie których uczniowie czują się swobodnie i na których wsparcie mogą liczyć. Ważne jest to, żeby szkoła i rodzice tworzyli jeden spójny projekt edukacji empatycznej – mówi Monika Piasecka z Fundacji Global Dignity Poland.

Badania przeprowadzono w ramach obchodów Światowego Dnia Godności w Polsce. W roku szkolnym 2018/2019 tematem przewodnim projektu jest empatia. Tegoroczne działania potrwają w szkołach do czerwca 2019 roku, a honorowe patronaty nad nimi objęli Rzecznik Praw Dziecka oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.

 

Więcej informacji o Dniu Godności na stronie: http://globaldignity.pl.

O empatii piszemy też w tym numerze Cogito🙂 Zobacz, jak możesz ją w sobie rozwinąć:)

 

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *