Jeden z kierunków humanistycznych. Nie trzeba zmysłu matematycznego i biegłej sprawności w rozszyfrowywaniu wzorów, ale czy opanowanie samego warsztatu pisarskiego wystarczy, by być dziennikarzem z krwi i kości?

Zanim wybierzesz te studia, wiedz, że będąc dziennikarzem – gdziekolwiek, w radiu, telewizji czy w prasie, musisz mieć coś do powiedzenia, musisz o czymś pisać, mówić. Studia dadzą ci pakiet niezbędnej wiedzy z zakresu prawa, historii, na zajęciach praktycznych oswoisz się z kamerą, sprawdzisz swoją kreatywność i pomysłowość. Zdobędziesz wreszcie warsztat pisarski, ale po wiedzę, o czym pisać, musisz sam już sięgnąć. Dlatego dziennikarstwo to tylko pozornie łatwy kierunek, studia dają narzędzie, a ty musisz je umiejętnie wykorzystać. W rzeczywistości dziennikarstwo jest dla wybranych, dla tych, którzy chcą dociekać, doszukiwać, doczytywać, dokształcać się, są niezmiennie ciekawi świata, ludzi i potrafią ukierunkować się w konkretnej dziedzinie, jak polityka, gospodarka, sport czy kultura.

Kto się tu odnajdzie?

Na pewno każdy z żyłką pisarską i z zamiłowaniem do zdobywania i gromadzenia informacji. Z drugiej strony bywa tak, że dziennikarzami są często ludzie po zupełnie innych studiach niż dziennikarskie, np. Monika Olejnik zanim zdobyła dyplom z dziennikarstwa, studiowała zootechnikę na SGGW, Dorota Wellman polonistykę na UW, a Piotr Kraśko jest absolwentem Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej PWST.

Jednak kiedy ci dziennikarze zdobywali studencką wiedzę, nie było jeszcze możliwości studiowania w systemie bolońskim, czyli trzy lata plus dwa, w którym można sensownie poprowadzić własną edukację. Możesz więc wybrać jako studia licencjacie np. politologię, a jako dwuletnie uzupełniające dziennikarstwo.

Z teorii zajęć

Przygotuj się na przedmioty ogólne i specjalizacyjne. Język obcy, wychowanie fizyczne czy socjologia, psychologia społeczna – te przedmioty to podstawa na każdych studiach wyższych. Jak na typowych studiach humanistycznych, już na pierwszym roku będziesz zgłębiał tajniki prawa, odświeżał wiedzę z historii Polski, a przede wszystkim zaczniesz pracować nad językiem – pisanym, ale też mówionym. Wysoki poziom poprawności językowej i kultury języka polskiego świadczą o profesjonalizmie dziennikarza, dlatego nie leniuchuj na tych zajęciach. Pierwszoroczniacy zwykle poznają też elementy wiedzy ekonomicznej i marketingu. Stopniowo po pierwszym semestrze jest coraz więcej zajęć specjalizacyjnych, jak warsztat dziennikarski czy technologie informacyjne. Niestety nieco nudne mogą być w odbiorze zajęcia z historii mediów czy systemów medialnych na świecie, ale to zależy jak zawsze od Ciebie, od Twojego nastawienia. Wspomnijmy też, że nie unikniesz na tym kierunku zaliczenia sposobów badania opinii publicznej, redagowania tekstów oraz etyki dziennikarskiej.

Ciekawe okażą się z pewnością takie przedmioty, jak komunikowanie ciałem i emisja głosu. Plan studiów w kolejnych latach w dużym stopniu zależy od tego, jaką obierzesz specjalizację. Na przykład na specjalizacji Public Relations przedmiotami wiodącymi są m.in.: komunikacja wizualna, projektowanie komunikacji, kompetencja komunikacyjna i socjalna. Z kolei specjalizując się w twórczym pisaniu, będziesz miał do zaliczenia retorykę i erystykę, copywriting, sztukę adaptacji. To ciekawa działka dla miłośników kina, studenci poznają bowiem historię współczesnego kina światowego, uczą się o fotografii dziennikarskiej czy zasad pisania scenariusza teatralnego i telewizyjnego. Wybór ogólnej specjalizacji, czyli po prostu dziennikarstwa, obliguje do przedmiotów takich jak: dziennikarstwo telewizyjne, radiowe, internetowe, sportowe, warsztat reportera, publiczność mediów czy wystąpienia publiczne.

Praktycznie nie ruszysz bez praktyki
Kto powiedział, że praktyka czyni mistrza, ten miał absolutną rację. Jeśli marzy Ci się kariera w mediach, postaraj się zdobywać doświadczenie już w szkole średniej. A może pisząc do gazetki szkolnej czy współredagując strony WWW szkoły, dojdziesz do wniosku, że dziennikarstwo wcale nie jest dla Ciebie, albo że chciałbyś się tym parać, ale tylko dodatkowo.

Praktyki, choć nie zawsze obowiązkowe, są jeszcze jedną szansą, aby sprawdzić i podnieść swoje kwalifikacje. Wtedy też nawiązujesz kontakty i zaczynasz pracować na swoje nazwisko, nierzadko wybitnym studentom udaje się zaistnieć na rynku pracy.

Gdzie odbywać praktykę?

Chociażby w agencjach Public Relations, agencjach reklamy, biurach rzeczników prasowych itp. W pierwszej kolejności jednak spróbuj poszukać stażu w radiu czy telewizji, choć to zwykle nie bywa łatwe. Lokalne rozgłośnie radiowe czy stacje telewizyjne można jednak wesprzeć swoją pracą w wakacje, kiedy sezon urlopowy trwa w najlepsze, a pracy w bród. Także w redakcjach prasowych zdobędziesz doświadczenie w pisaniu na bieżąco relacji czy reportaży. Tu poznasz pracę grafika, działu DTP czy nauczysz się rozszyfrowywać znaki korektorskie. W redakcji telewizyjnej zobaczysz, jak się obsługuje sprzęt, jak gromadzić informacje pochodzące z różnych źródeł, jak nagrywać materiał na nośniki, montować czy wreszcie, jak się odbywa emisja programu.

Tu znajdziesz pracę

Jest bardzo dużo możliwości, gdzie możesz pracować po studiach. Może być dziennikarzem piszącym do gazety lub pracującym w radiu, telewizji. Wykwalifikowania dziennikarze często łączą swoje etaty, pracując w obu redakcjach. Przygotowanie dziennikarskie wykorzystasz też na etacie rzecznika lub asystenta prasowego. Chętnie zatrudnią Cię agencje reklamowe. Po dziennikarstwie możesz pracować jako redaktor czasopism i gazet lub redaktor portalu internetowego. Dające dużą satysfakcję, prestiż w branży i niemałe pieniądze jest stanowisko korespondenta zagranicznego. Zdobyć zaufanie i sympatię widza i słuchacza – oto cel komentatora w stacjach telewizyjnych i radowych. Specjalista do spraw Public Relations czy copywriter to także zawód dla kogoś po dziennikarstwie. Specjalista do spraw projektowania i wdrażania systemów zarządzania informacją – brzmi zagadkowo, a jednak tą wiedzę również mają absolwenci tego kierunku. Dziennikarze pracują także w sztabach wyborczych, jako eksperci w instytucjach politycznych, zajmują stanowiska związane z organizowaniem mediów lokalnych czy w służbach prasowych instytucji europejskich. Doświadczeni zostają doradcami do spraw mediów.

Z planu zajęć
socjologia, prawo, filozofia, ekonomia, historia Polski XX wieku, historia mediów, nauka o komunikowaniu, współczesne systemy polityczne, system medialny w Polsce i na świecie, etyka dziennikarska, kultura języka, retoryka i erystyka, gatunki dziennikarskie, prawo mediów, warsztat dziennikarski, public relations, źródła informacji, psychologia społeczna, nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI wieku, stosunki międzynarodowe, teoria komunikowania masowego, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów, komunikowanie międzynarodowe i międzykulturowe, metody badań medioznawczych, ekonomika mediów, prawo autorskie, pragmatyka językowa, media lokalne i środowiskowe, opinia publiczna, analiza dyskursu medialnego, marketing i reklama

Masz wybór specjalizacji
dziennikarstwo radiowe i telewizyjne
projektowanie komunikacji i wizerunek organizacji
dziennikarstwo prasowe
dziennikarstwo sportowe
fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza
Creative Writing
Public Relations

Uczelnie, na których mógłbyś studiować dziennikarstwo i komunikację społeczną
Uniwersytet Wrocławski
Uniwersytet Gdański
Uniwersytet Łódzki
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Uniwersytet Jagielloński