kurs

Matura? Nie daj się zaskoczyć!

Matura już za 5 dni, a ty czujesz, że kompletnie nic nie umiesz? Jesteś sparaliżowany pustką, którą masz w głowie? Wolisz się poddać niż narazić na oblanie matury? Przeczytaj, co radzą nauczyciele jeszcze powtórzyć, by nie ulegać panice!

Klasyka literatury to podstawa
Dariusz Chętkowski, nauczyciel języka polskiego z XXI LO im. B. Prusa w Łodzi uważa, że znajomość klasyki polskiej literatury to absolutna podstawa żeby dobrze zdać maturę z języka polskiego.
– Maturzyści często powtarzają teksty, których nie umieją, np. wiersze Morsztyna czy Nieborowskiego. To błąd. Powinni skoncentrować się na dziełach klasyki polskiej (np.„Lalce” B. Prusa, „Weselu” S. Wyspiańskiego). Muszą uzmysłowić sobie, że przynajmniej jeden temat będzie dotyczył tzw. „kobyły”. Powinni zapoznać się z obowiązująca listą lektur i zobaczyć, czy potrafią dopasować tytuł do autora i epoki, w której żył i tworzył. Jeśli mają z tym problem to muszą je sobie powtórzyć i utrwalić. Będzie wstyd, jeżeli okaże się, że z „Pana Tadeusza” kojarzą tylko Tadeusza i Telimenę… – mówi nauczyciel języka polskiego.

Obliczanie granic ciągów lub funkcji to pewniak
Przemysław Pawlak, nauczyciel matematyki z Publicznego Liceum Politechniki Łódzkiej w Łodzi uważa, że na maturze z matematyki będą sprawdzane umiejętności z treści dodanych do podstawy programowej. – Można spodziewać się zadania optymalizacyjnego z zastosowaniem rachunku pochodnych czy znajdowania równania stycznej do wykresu funkcji. Obliczanie granic ciągów lub funkcji to pewniak na zadanie zamknięte lub kodowane. Z rachunku prawdopodobieństwa można spodziewać się prawdopodobieństwa warunkowego lub całkowitego. Nie zabraknie zadań z geometrii płaskiej i przestrzennej, ale to zawsze jest coś oryginalnego i trudno dokładnie określić typ zadania. Zadania na dowodzenie to stały element arkuszy maturalnych, a ze względu na nową podstawę programową może to być zadanie z wykorzystaniem rachunku różniczkowego – wylicza matematyk.

Do podstawy dodano trygonometrię kąta rozwartego, proste zależności między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta, wzór na pole trójkąta z sinusem kąta między bokami, własności stycznej do okręgu i okręgów stycznych, symetrię środkową i osiową w układzie współrzędnych, kąty w bryłach obrotowych, przekroje prostopadłościanu.
– To nie są trudne zadania, dotyczą procentów, działań na potęgach, pierwiastkach i logarytmach, równań, nierówności i układów równań, odczytywania własności funkcji z wykresu, własności funkcji liniowej i kwadratowej (równania i nierówności to standard), ciągów, trygonometrii, figur płaskich (własności i wzory na pola i obwody), brył (własności, wzory na pole i objętość), elementów statystyki (średnia, moda, mediana) i rachunku prawdopodobieństwa. Materiału jest sporo, ale należy pamiętać, że zadania za 1 punkt nie mogą być trudne i nie należy doszukiwać się w nich haczyków – podkreśla Przemysław Pawlak.

Zadania otwarte mają stałe elementy: równanie lub nierówność kwadratowa, dowodzenie (jedno zadanie z dowodzenia zależności podanej w postaci równania lub nierówności i drugie z dowodzenia geometrycznego), zadanie tekstowe prowadzące do równania lub układu równań (zadanie na drogę, prędkość i czas), z ciągiem arytmetycznym lub geometrycznym, figur płaskich lub brył z zastosowaniem trygonometrii.
– Przede wszystkim należy skupić się na zadaniach za 1 pkt, czyli robić proste ćwiczenia sprawdzające opanowanie podstaw – mówi Przemysław Pawlak. –Osoby, które potrzebują uzyskać wysoki wynik do rekrutacji na studia, muszą skupić się na zadaniach na dowodzenie. Bardzo dobre powtórzenie ciągów i funkcji kwadratowej zagwarantuje punkty za zadania otwarte. Polecenia z rachunku prawdopodobieństwa są łatwe i dają na ogół 4 pkt. Kąty w bryłach w połączeniu z trygonometrią to kolejny temat, który daje 4-5 pkt. Jeżeli komuś nie wychodzą zadania na dowodzenie, to lepiej ćwiczyć pozostałe typy zadań, licząc się ze stratą np. 5 punktów, ale zwiększając szansę na uzyskanie punktów z pozostałych zadań – apeluje Przemysław Pawlak.

A co z poziomem rozszerzonym? – Trzeba powtórzyć rachunek pochodnych i jego zastosowanie. Koniecznie zadania optymalizacyjne (6–7 punktów na maturze) i zagadnienia z rachunku prawdopodobieństwa (prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite), bo to da kolejne 4–5pkt. Polecam powtórzyć funkcję kwadratową z parametrem (5–6 punktów). Zawsze jest zadanie z brył dotyczące kątów w bryłach w połączeniu z trygonometrią (5–6 punktów do zdobycia).
Nauczyciel zwraca uwagę na stworzenie w domu odpowiednich warunków do rozwiązywania arkuszy maturalnych. – Zawsze mówię uczniom, że gdy cały materiał już omówimy, to muszą w domu przeznaczyć 170 min. na rozwiązanie arkusza podstawowego i 189 min. podstawowego, nie robiąc przerw. Pracując nad arkuszem przez wyznaczony czas, uczeń sprawdza, czy umie rozwiązać wszystkie zadania i jak radzi sobie z nieprzerwaną pracą przez 3 godziny. Niektórzy bagatelizują organizację pracy i spędzają nad zadaniem za 1 pkt 10 minut, potem na końcu arkusza jest zadanie za 5 pkt., które wiedzą, jak rozwiązać, ale nie mają na to czasu. Zadanie za 1 punkt nie powinno zabierać 5 minut, a jeżeli zabiera więcej czasu, to trzeba je zostawić i rozwiązywać kolejne. Zawsze można wrócić do niego po rozwiązaniu pozostałych z arkusza – radzi nauczyciel.
Co zrobić, gdy uczeń czuje, że nic nie umie, złapała go przedmaturalna panika? – Trzeba przeanalizować czas spędzony nad przygotowaniem do matury, ocenić swoje postępy w nauce i na spokojnie stwierdzić, że sporo rzeczy się wie, jeżeli do tej pory radziło się sobie z matematyką.

Autor: Aneta Kunowska

Zapamiętaj i się tego trzymaj:)

  • Matura podstawowa jest ułożona dla przeciętnego ucznia. Są na niej zarówno zadania proste i standardowe, wręcz schematyczne, które pozwolą zdać maturę, jak i nieco trudniejsze, dla tych którzy chcą osiągnąć najwyższy wynik. W przypadku matury rozszerzonej sprawa jest bardziej skomplikowana ze względu na poziom trudności zadań. Należy podejść do tematu spokojnie i nie panikować, rozwiązując zadania z poprzednich lat. Zadania oryginalne można ćwiczyć, korzystając z publikacji z arkuszami maturalnymi. Trzeba uwierzyć we własne możliwości wspierane ciężką pracą – podkreśla Przemysław Pawlak, matematyk z Liceum Politechniki Łódzkiej.
  • W jaki sposób najlepiej przygotować się do matury z języka polskiego? – Moja rada jest taka: Usiądźcie i na spokojnie napiszcie na kartce przynajmniej 10 zdań na temat każdego wielkiego dzieła klasyki polskiej literatury. Jeżeli nie dacie rady napisać tyle „z głowy” teraz, to zapewne podczas egzaminu maturalnego również nie podołacie i będzie wstyd. Koniecznie powtórzcie klasykę literatury, nie skupiajcie zbytnio swojej uwagi na mniejszych dziełach, gdyż istnieje duże prawdopodobieństwo, że na nie nie traficie – przekonuje Dariusz Chętkowski, nauczyciel języka polskiego z XXI LO im. B. Prusa w Łodzi.

Zajrzyj koniecznie na portal: www.matura.com.pl Tam znajdziesz lekcje video, jak napisać wzorcową rozprawkę maturalną z języka polskiego, podcasty ze streszczeniem i omówieniem lektur, terminy literackie, które na pewno pojawią się w arkuszu maturalnym.

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *